KALAS-metoden

"Fram med höften!"

"Slappna av i axlarna!"

Det här är klassiska instruktioner som syftar till att förbättra och effektivisera löpteknik. Men det är långt ifrån alla som förstår vad som menas. Därför skapades KALAS-metoden, och senare dess efterföljare LEAP.

KALAS-metoden respektive LEAP är inte ett sätt att springa. Det är bara en metod och ett tankesätt som, förhoppningsvis, gör det lite lättare att lära sig en riktigt effektiv löpteknik.

När det gäller lärande finns det olika pedagogiska vägar man kan gå. Så är det även inom skolans värld där man kan välja Montessori eller att man ska räkna matematik med ”mellanled” eller vad som nu är populärt för dagen.

Många säger samma sak

Med löpning är det samma sak. Det finns helt enkelt ett flertal olika sätt att lära ut löpning på. Förutom det som vi brukar kalla ”klassisk friidrottsträning” som praktiseras på många löparklubbar så finns det till exempel Evolution Running, Chi Running, Pose Running, Natural Running och Alexander Technique. Trots de olika namnen är det betydligt mer som förenar än som skiljer de olika varianterna åt. Man kallar det bara lite olika saker.

Men om det nu redan finns ett flertal olika pedagogiska vägar till ett effektivt löpsteg och de flesta säger samma sak, vad är det då för mening med att skapa ytterligare en variant och kalla den KALAS-metoden respektive LEAP ?

Team Snabbares löptränare har haft förmånen att prova de här pedagogiska varianterna på ett stort antal människor. De har provat, filmat, analyserat, utvärderat och funderat. Och varje gång som en person inte omedelbart får ett bättre löpsteg av en instruktion har de funderat på om det kan finnas något bättre sätt att lära ut på. För det är ju inte personen som har svårt med att få till det som är trög, utan tränaren och pedagogiken som inte är tillräckligt bra.

Värdelösa instruktioner

Klassiska  instruktioner som ”fram med höften” och ”slappna av i axlarna” funkar i regel väldigt dåligt. Eller rättare sagt nästan aldrig. Man får oftast inte fram höften på ett bra sätt av orden ”fram med höften” eller varianten "upp med höften" som används ibland.
Och i alla pedagogiker säger man att det är dumt att svänga med armarna i sidled framför kroppen när man springer. Det är helt korrekt av en mängd olika skäl. Men frågan man måste ställa sig är ”varför svänger armarna fram och tillbaka framför kroppen?”.  Ibland  kommer armsvängningen av att man är lite för klen i höften (gluteus medius) vilket gör att höften faller ner och skjuts ut lite åt sidan vid varje steg, något som kroppen balanserar upp genom att svänga på armarna (och oftast benen också). Man behöver inte ens vara klen i höften, det räcker med att man har en dålig teknik som skapar ett onödigt högt tryck på muskeln vilket alltså resulterar i svängande höft som i sin tur får fart på armarna i sidled. Eller så beror det på vinkeln i handleden eller något annat.

Själva poängen med att rada upp alla olika skäl till att armarna pendlar fram och tillbaka är att instruktionen ”sväng inte med armarna åt sidorna utan låt dem jobba mer rakt i färdriktningen” är helt värdelös så länge man inte fixar själva grundproblemet. Det kommer inte bli bra om man med kraft och vilja försöker tvinga armarna rakt bakåt och rakt framåt. Ändå envisas löptränare med att säga "sluta släng med armarna, de ska gå mer rakt fram och tillbaka".

Plockat russinen ur kakan

Och det är här KALAS-metoden och senare LEAP kommer in. De är båda sätt att lära ut löpning på, utan att säga ”fram med höften” eller ”sluta sväng armarna i sidled” eller "slappna av i axlarna" (som även den är lika vanlig bland tränare som den är svår att göra). Vi har helt enkelt plockat alla de bästa bitarna från samtliga pedagogiska varianter som nämndes ovan och därefter vänt och vridit på alla delar och även hittat på nya övningar där de gamla inte höll måttet.

KALAS-metoden har hos Team Snabbare gått över i LEAP, som också den förändras och utvecklas hela tiden. Eftersom vi tränar och filmar ett stort antal olika människor varje vecka kommer vi ständigt på små förändringar och förbättringar som gör det lättare att bli en snabbare och mer skadefri löpare.

Fjantigt namn

Visst kan man göra det här utan att hitta på ett fjantigt namn. Men faktum är att de grupper där vi använt LEAP utvecklas bättre än grupperna vi tränade tidigare. Orsaken är delvis att namnet är en förkortning av de viktigaste punkterna man bör tänka på när det gäller löpteknik, vilket gör det avsevärt mycket enklare att hålla reda på när man övar vidare på egen hand. Och kommer man ihåg vad man ska tänka på går det bättre än om man bara minns några bitar här och där.
Det fina med LEAP är att den funkar lika bra på överviktiga 70-åringar som svenska mästare. Hur vet vi det? Vi har provat.
Läs gärna mer om vad folk tycker om Team Snabbares löpträning och teknikkurser på avdelningen "Så säger kursdeltagarna".