Tri Mallorca - det här ingår

Boka Tri Mallorca hos Ving

Här bokar du 2019 års Tri Mallorca, via Ving (som står för flyg och hotell).

Simning, cykling, löpning, triathlon, yoga, swimrun. Vandringar, trevligt sällskap och erfarna och inspirerande guider och instruktörer. På Team Snabbares populära träningsresa Tri Mallorca finns det mesta. 

Vi åker när det precis hunnit bli varmt och skönt som den bästa svenska sommar. Här finns fantastiska berg att cykla i och njuta av utsikten från, långa stränder att vandra eller ligga på, uppvärmt medelhav att bada och simma i. Mysiga caféer och restauranger. Här kan du lapa sol och känna hur din vintertrötta kropp får ny energi! 

Vi bor på fyrstjärniga Zafiro Tropic inne i Port d'Alcudia, och äter hotellets fantastiska frukostbuffé varje dag. På tisdag, torsdag och lördag äter vi dessutom den fina middagsbuffén. De andra kvällarna lagar du egen mat eller går ut på någon av de många restaurangerna i Port d'Alcudia eller i Gamla Alcudia.

Du väjer själv om du vill lägga fokus på till exempel stenhård cykling i bergen, fikacykling i maklig takt, sköna vandringar, funktionell träning och yoga, simning eller löpteknikträning. Om du vill att träning och motion ska vara en lustfylld upplevelse för kropp och själ, som lämnar positiva minnen, då är det här resan för dig! 

Varje dag finns det olika cykelturer att välja mellan och/eller löpning, simning och yoga. Vissa dagar har ett fokus eller tema.

Filmer från 2018 års resa: 

Läs om vad deltagarna tyckte

    Boka Tri Mallorca hos Ving

    Cykling på Tri Mallorca

    För de flesta som åker med Tri Mallorca är cyklingen höjdpunkten. Solen och värmen gör sitt, så klart. De underbara vägarna, de många byarna med mysiga fik och restauranger och inte minst utsikten när man kommer upp i bergen är andra saker vi inte hittar på våra nordliga breddgrader.

    Cykling sker oftast i grupp. Med erfarna cykelguider, i olika fartgrupper så att alla kan hitta rätt nivå. Man kan välja mellan allt från fokuserade teknikövningar för att lära sig att tryggt ta hårnålskurvor till hårda intervallpass, korta fikarundor och dagslånga livsnutarexpeditioner. Heldagar och halvdagar. 

    Nybörjare kommer att få lära sig köra i grupp och få hjälp att justera in sin sittposition, och de mer vana kommer att få bra sparring på sin nivå. Cyklingen kommer att ske i olika fartgrupper och olika distans. Tanken är att man ska kunna hitta sin egen nivå. Har man kört hårt i ett par dagar kan man gärna ta det lugnare och kanske bara köra förmiddagspasset den tredje dagen till exempel, och då åka med “fikagruppen”.

    Eller ta helledigt från cyklingen och köra lite yoga eller löpskolning/teknik på dagen – eller ligga vid poolen eller på stranden eller göra en utflykt.

    Vi provkör bland annat cykelbanan inför IronMan 70.3 Mallorca, vi bestiger den berömda Puig Mayor och vi tar oss både ner och upp för de vackra och slingriga vägarna mot Sa Calobra.

    Men man kan inte leva av mjölksyra allena. Guiderna tar dig också till öns bästa fikaställen.

    Vill du så kan du även boka till att följa med på Stora bergsturen i Cykling (där vi tar buss till andra sidan ön och cyklar hela bergskedjan tillbaka). Tack vare alla duktiga andra cykelledare så finns det “en grupp för dig”, oavsett din nivå och ambition för dagen.

    Löpning

    Vill du springa snabbare och lättare? Då är det här lägret för dig. Med som ledare för löpningen är flera professionella löptekniktränare, under ledning av Mattias Weineson. Du får garanterat alla möjligheter att bli en bättre löpare under detta läger. Tränarna utbildar dig, tränar dig, analyserar och ger dig konkreta förbättringstips så att du kan bli snabbare, uthålligare och mindre skadedrabbad med hjälp av bättre  löpteknik.

    På Tri Mallorca erbjuds allt från nybörjarträning till elitträning – för såväl triathleter som löpare. Det finns gott om både inspirerande och transpirerande aktiviteter. En hel del av dem i terräng, så att du även kan öva på teknik för trail run och samtidigt njuta av härliga löpmiljöer utan att det sliter lika mycket som asfaltslöpning. 

    Simning

    Flera duktiga simtränare finns med under Tri Mallorca. Bland andra Team Snabbares simansvarige Ulf Hausmann. Alla är välkomna att delta i simträningen, oavsett förkunskaper.

    Du kan lära dig crawla, klara en triathlonsimning i öppet vatten, eller förfina din teknik till nya höjder i både hav och pool. Du kan simma med ledare varje morgon och de flesta eftermiddagar. Vi simmar både i pool och i havet, och du får individuell feedback så du utvecklas vidare.

    För simning i öppet vatten jobbar vi bl a med: start, uppgång, panikkänslor, andning, tempoväxling, navigering, riktningsförändring och simning i vågor.

    Förkunskapskrav och utrustning: 

    • Ha ambitionen att kunna simma minst 1500 m under sommaren 2019
    • Ha tränat åtminstone 10 ggr i bassäng innan avresan
    • Ha tillgång till våtdräkt för simning, med hela ärmar och hela ben, om du vill simma i öppet vatten. Även om vattnet är varmt är detta nödvändigt ur säkerhetssynpunkt.
    • Använda simglasögon med god sikt

    Yoga

    Vill du så börjar morgonen med skön yoga på stranden, innan frukost. Varje dag erbjuds flera yogapass med olika inriktningar, som kompletterar simningen, cyklingen och löpningen. Passar även dig som vill ha träning och aktiv semester utan att lägga hela dagarna på det.

    Med yoga och funktionell styrke- och rörlighetsträning minskar du skaderisken och blir balanserat stark. Det ger dig stabiliteten och rörelseomfånget du behöver för din övriga träning, men också för ditt vardagliga liv.

    Den funktionella träningen i allmänhet och yogan i synnerhet leds oftast av Marika Török, populär, kunnig och inspirerande professionell tränare på heltid. Marika är bland annat Lic. Personlig Tränare (PT), utbildad och mycket erfaren gruppträningsinstruktör och Cert. yogalärare. Ibland leds yogan av Pål Török, också han certifierad yogalärare, eller Johan Wetterhorn.

    Teman

    Du kan vara med i många olika aktiviteter och temadagar, ofta under ledning av Tri Mallorcas grundare Pål Török:
    • bergsvandring och bergslöpning
    • stora bergsturen på cykel (då vi åker buss till andra sidan ön och cyklar hela bergskedjan tillbaka)
    • långsimning / äventyrssimning
    • swimrun
    • växlingsträning

    Bagage

    Bagage: Fritt antal kollin/resväskor om totalt max 30 kg per person (inkl handbagage) när du reser med Ving / Thomas Cook Airlines, enligt vårt avtal med dem.

    Eventuell cykelväska räknas inte in, men ska ha hårt skal.

    Handbagage: Max 6 kg, max 55 x 40 x 20 cm inkl. hjul. Värdesaker, viktiga dokument och mediciner måste alltid packas ner i handbagaget. Handbagaget ingår i totalvikten ovan.

    Kolla för säkerhets skull på din biljett innan avresa vad som gäller för just ditt flyg.

    Föreläsningar & hejaklack

    Vi anordnar inspirerande föreläsningar och workshops om träning eller där du får lära dig t ex hur du lagar en punka eller tar isär vevpartiet på cykeln, hur du ska hålla dig stark och skadefri, eller hur du gör en lyckad elitsatsning. Vi har haft såväl inspiratörer, forskare, coacher, tekniktränare, elittriathleter, mindfulnessguider och mentala tränare som hjälpt till att vidga vyerna genom föreläsningar, workshops, frågestunder och praktiska clinics.

    För dig som kör IronMan 70.3 Mallorca den 11 maj, ingår också service och hejaklack under tävlingen.

    Om du vill att träning och motion ska vara en lustfylld upplevelse för kropp och själ, som lämnar positiva minnen, då är det här resan för dig!

    Mer om Tri Mallorca

    Boka Tri Mallorca hos Ving