Så ska du träna enarmssimning Demont

Team Snabbares simcoach Ulf Hausmann visar Demont, under träningsresan Tri Mallorca 2015.

Många övar på sin simteknik med hjälp av olika övningar, för olika specifika simmoment. Det är bra. Ännu bättre blir det när du vet hur en viss övning ska utföras på bästa sätt, eftersom det först är då som du får den önskande effekten.

Innan man gör en övning är det bra att ställa sig själv de här två frågorna:

  • Varför ska jag göra den här övningen – vad syftar den till?
  • Hur ska övningen genomföras för att tänkt effekt ska uppnås?

Då blir det genast svårare. Många övar olika drills utan att veta varför man gör den övningen eller hur den egentligen ska utföras. Man bara gör den ändå, utan att tänka så mycket på varför eller hur. Och egentligen är det då kanske inte konstigt om tänkt effekt helt eller delvis uteblir.

Team Snabbars simcoach Ulf Hausmann tittar här närmare på en välkänd övning som heter ”Demont” – namngiven efter OS simmaren från 70 talet. Övningen går till så här: Du drar med ena armen medan andra armen ligger passivt nere vid låret. Andningen sker till passiva sidan.

Och här kommer nu det viktigaste: Medan du andas ska du hålla kvar främre armen. Först när ditt ansikte är på väg ner i vattnet igen för utandning påbörjar den främre armen med att greppa vatten. Huvudet ska ligga med kinden mot axeln på den aktiva armen (den du drar med).

Vid andningen roterar hela kroppen som en enhet och huvudet följer med utan att lyftas eller vridas. För att inte sjunka behöver du dessutom en lagom benspark för att hålla benen horisontella. Eftersom du enbart jobbar med en arm kan du fokusera på korrekt armtag. Det är därför man gör denna övning, för att få ett effektivt armtag.

Isättning i förlängning med axeln med lätt böjda armar så att du sätter i med fingertopparna först. Därefter följer handleden, armbågen och överarmen. Sträck/förläng sedan armen något framåt och neråt. Du ska behålla armbågen högre än handleden och handleden högre än fingertopparna hela tiden.

Tänk att du har en liggande tunna framför dig och du lägger armarna runt den. Sedan fäller du ner underarmen till ett vertikalt läge där du håller kvar armbågen. Orkar du inte hålla armbågen högt så är det helt ok att ha den något lägre. Det viktigaste är att du inte droppar armbågen. Då ligger nämligen handen plötsligt högre än armbågen vilket bromsar och gör draget ineffektivt.

Tryck sedan bakåt och för överarmen in mot kroppen när du avslutar draget. En lugn återföring avslutar cykeln. Även där är armbågen högre än handleden och handleden högre än fingertopparna.

Vad tränar vi då med denna övning? Jo, detta:

  1. Timing: att påbörja draget med främre armen först när huvudet är på väg ner efter andningen.
  2. Vattenläge och balans: du simmar bara med en arm och behöver då hitta balans och bålstabilitet.
  3. Styrka: den arm som drar behöver göra hela jobbet - vilket gör draget tyngre och dig starkare.
  4. Rotation: när du avslutar draget med ett ordentligt tryck roterar kroppen som en enhet.
  5. Andning: kort tid för inandning. Håller du ansiktet/huvudet för länge i luften vid inandning sjunker du samt tappar rytm och fart.
  6. Teknik i undervattendraget: eftersom du enbart drar med ena armen, så kan du lägga all fokus på att göra det med rätt teknik.

Det här är alltså en mycket komplex övning, där du tränar många moment av simrörelsen - men bara med ena armen. När du gör denna och andra teknikövningar ska du alltid ha klart för dig vad övningen syfter till och hur den ska utföras. Först då får teknikträningen den önskade effekten. 




Ulf Hausmann
Ulf Hausmann

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.