SommarYoga som gör skillnad

Team Snabbare organiserar tre olika slags yoga i Stockholm under sommaren, med lite olika inriktning:

  • SommarYoga på bryggan i Sjöstan (bilden ovan), lördagmorgnar vid uppehållsväder 
    • Denna dynamisk yogaklass passar de flesta, oavsett träningsbakgrund och fysisk status. Vi håller till på trädäcket vid Sickla udde. Leds av Marika Török.
  • ToppYoga i Hammarbybacken, torsdagskvällar vid uppehållsväder 
    • Ett underbart sätt att kombinera yoga, kontiditionsträning och vacker utsikt över Sjöstan och Stockholm. Vi går eller springer nedför och uppför backen både innan, mellan och efter den uppdelade toppyogan. Leds av duon Marika Török och Pål Török.
  • HellasYoga vid Hellasgården, vissa lördagsförmiddagar vid uppehållsväder
    • Denna yoga i naturen kring Hellasgården är speciellt anpassad för simmare, cyklister, löpare och triathleter. Leds av  Pål Török.

Det alla klasser har gemensamt är att de är donationsklasser. Det kostar alltså inget att anmäla sig (men antalet platser är begränsat), och du betalar det du tycker att det är värt och vad du har råd med. 50% av intäkterna går till Läkare utan gränser.

Så det du betalar gör skillnad, inte bara för dig själv.

Intresset för yoga bland triathleter och andra långdistansidrottare har stadigt ökat, än mer än vad det ökat i befolkningen i stort. På Team Snabbares och Tri Worlds resor till Mallorca var intresset ganska svalt och mottagandet blandat första gången yoga introducerades på programmet för fem år sedan.

Efter några trevande klasser satte sig dock konceptet redan under första resan. Sedan dess har intresset bara ökat. Idag är yogan ett av de populäraste inslagen på programmet under de flesta av träningsresorna - och även här på hemmaplan.

Behovet av att få en stabil bas att stå på rent fysiskt växer i takt med att kraven vi ställer på våra kroppar ökar. Att sitta stilla på en stol framför datorn hela dagarna, i ett decennium eller flera, gör ofta att musklerna i rumpan blir inaktiva, medan höftböjaren blir kort. För att ta det två kanske vanligaste exemplen på problem som sedan utgör begränsningar för den som vill kunna simma, cykla och springa både länge och snabbt utan att bli skadad.

Rörlighetsbegränsningar i axlarna, låg kroppsmedvetenhet och otillräcklig kroppskontroll gör det dessutom svårt att tillägna sig en mer effektiv och skonsam teknik. Så de funktionella anledningarna till att yoga med inriktning på just dessa områden är stora. Därtill kommer bland mycket annat möjligheterna med att utveckla sin andningsteknik.

Men det ökande intresset för yoga handlar nog också mycket om att man vill komma bort från prestationstänket ett tag. Det förföljer en ju annars lätt från jobbdatorn till löpspåret i form av t ex pulsklocka och snittider och uppdateringar på sociala medier.

Att få blunda och fokusera på sin egen andning här och nu, kan vara befriande i sig för alla oss som har höga krav på oss själva. Att få bli trött, utmanad, men också en smula befriad och avslappnad är ju inte det sämsta. Sett i det ljuset är de positiva effekterna på hur länge och snabbt man sedan kan simma, cykla och springa snarast bara en bonus för många.




Pål Török
Pål Török

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.