Därför är det bra att simma med paddlar


Att simträna med paddlar är mycket lurigt. Ju sämre teknik du har, desto större nytta har du av att simma med paddlar. Om du gör rätt. Det finns grovt sett två anledningar till att simma med paddlar:
  1. Styrka: Eenkel princip är att den större ytan mot vattnet ger större möjligheter att trycka ifrån hårdare och därmed komma snabbare framåt. Den extra styrketräningen, alltså att det blir tyngre att dra armen genom vattnet, ger så klart muskulära anpassningar. Alltså att du blir starkare. MEN! Det är viktigt att dra med rätt teknik. Har du fel teknik och fel rörelsemönster är risken stor att du överbelastar och skadar axlarna. Alltså är det viktigt att träna in rätt teknik, och inte så enkelt som att bara köpa ett par paddlar och simma mer.
  2. Teknik: Den större ytan ska ge dig en bättre känsla för att greppa vattnet och känna vattnet på handen (genom paddeln). Då ska du dock ha ett armtag där du drar med hög armbåge som inte förflyttar sig i början när du greppar vattnet. Dessutom ska du ha en tillräcklig kroppsrotation, så att du kan dra med kraft även av ryggmusklerna.

Skräckexemplet är om du simmar helt platt och med raka armar – då är axelskadan snart framme.
Använd paddlarna sparsamt! Träna medvetet teknik eller styrka. Korta serier är bäst – aldrig ett helt pass. Det behöver inte heller vara de största paddlarna. Kolla gärna HEADs paddlar som är universella.
Vill du träna och tävla mer SwimRun så är paddlar också en bra sak att ha lärt sig att simma med, för du kan spara rejält med kraft och orka längre, när du väl lärt dig använda dem på rätt sätt.

För att lära dig simma med bra teknik rekommenderar vi någon av våra crawlkurser, Simträning Deluxe eller olika former av personlig träning och/eller filmade simanalyser. Du kan se och boka de aktuella kurserna inom simning här.




Pål Török
Pål Török

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.