10 tips inför din första triathlontävling

Simstart... kan bli en obehaglig upplevelse om du inte tänker efter före. Foto: Gunnar Eld.

Ju fler tävlingar man gör, desto mindre nervös brukar man bli. Här är 10 handfasta tips på hur du klarar av din första tävling. Alltså den mest nervösa. Råden får du från Team Snabbares coachansvarige Ulrika Ullis Eriksson, själv extremt rutinerad tävlingstriathlet.

  1. Gå igenom Tävlings-PM och packning någon dag innan tävlingen.
  2. Väl på plats i växlingsområdet, se dig om och lokalisera din plats genom att välja ut några unika riktmärken. Titta inte i första hand på vilken cykel som är bredvid din, för den kanske är borta när du själv kommer dit. Se över var in- och utgångarna är för cykel och löpning. Lägg in rätt växel på cykeln. Det är inte kul att försöka trampa igång på en cykel med för trög växel i motlut. 
  3. Bra placering vid start. Är du inte så duktig simmare eller har tänkt simma bröstsim är bästa platsen att stå ute till höger eller vänster. Välj också enligt principen snabb simmare står längst fram, medan de lite långsammare står längre brak. Placera dig rätt och var realistisk. Det blir annars en otrevlig överraskning när startskottet går och du har placerat dig i mitten fast du inte borde varit där. Du blir garanterat översimmad.
  4. När du simmar runt en boj så välj ytterspåret för att få fritt vatten. Eller skär kurvan om du är trygg med det. Det blir som regel lite trångt vid bojarna, så här gäller det att ta det lugnt.
  5. Navigera på fasta föremål som inte rör sig och som syns tydligt, gärna ett landmärke du ser lätt och snabbt. Det blir mindre lyckat att navigera mot en båt som kör iväg från banan t ex.
  6. Växla smart. Stressa inte, utan gör allt metodiskt. Less is more är grundregeln vid en växlingsplats. Ta inte med "utifallatt-prylar", som kan skapa beslutsångest i en panik situation, utan välj det som du vet funkar. Inget mer. Tänk också över om du verkligen behöver strumpor, tre extra gel, solskydd, svettband, vindjacka... Under växlingen har du enda chansen en att kapa tid utan att det kostar dig energi. Ta vara på det.
  7. Börja lugnt på cyklingen och kom i väg snabbt ifrån påstigningsplatsen där många stannar och fipplar. Det bästa är att ha skorna på cykeln så man kan trampa på och när tillfälle ges, så tar man på sig skorna i farten. Det måste man dock träna på flera gånger innan själva tävlingen. Gör det.
  8. Under cyklingen är ett ypperligt tillfälle att äta och dricka regelbundet. 
  9. När du närmar dig T2, tänk på att snurra ut benen på låga växlar så att de blir förberedda inför löpningen.
  10. Löpningen är sista grenen i en triathlon och här kan det hända mycket. Vissa får kramp, andra skav och åter andra energibrist. Det är här tävlingen avgörs och det är bra med en plan. Börja försiktigt för att sedan öka allteftersom. Glöm inte att sträcka på dig efter en lång tid ihopkurad på cykeln.

Sammanfattning:
Less is more och prova aldrig något nytt på tävling!

Lycka till därute!

PS

Det är bra att träna på att tävla. I Stockholm ordnar Team Snabbare träningstävlingar inför Xterra Sweden, vid Hellasgården. De kan du t ex gå på, för att träna på allt ovan. Mer info: www.xterrasweden.se

DS




Ulrika Eriksson
Ulrika Eriksson

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.