Fem fokus för att simma snabbare

Här är en sammanfattning av fem vanliga förbättringsområden, för dig som vill komma vidare i din simning, förmedlade av Team Snabbares simcoach Ulf Hausmann:

Andningen
    • Håll aldrig andan
    • Andas ut genom mun och näsa i ett jämnt flöde
    • Börja utandningen så fort munnen är i vattnet, sluta när du ska ta nästa andetag
Huvudets position
    • Huvudet ska ligga i vattnet hela tiden – ha blicken rakt ner (tills du ska andas)
    • Huvud och nacke ska bilda en rak linje med kroppen – som roterar som ett grillspett
    • Inga lyft eller överdrivana vridningar med huvudet
Mittlinjen
    • Isättningen sker rakt framför respektive axel, alltså axelbrett isär mellan vänster och höger handisättning
    • Vid isättningen pekar fingrarna framåt/nedåt, med långfingret i rak förlängning av respektive axel och arm
    • Korsa aldrig mittlinjen med handen, varken när du sätter i den eller när du drar bakåt
Rotation
    • Lätt böjda armar vid handisättningen
    • Sista sträckningen framåt sker genom att skjuta fram axeln på ena sidan, samtidigt som du trycker det sista bakåt med andra handen/sidan
    • Då förlänger du kroppen och roterar i ett och samma mjuka flöde
Så håller du armar och händer
    • Under både draget och återföringen ska armbågen vara högre än handleden och handleden något högre än fingertopparna
    • Fingrarna hålls lätt isär och avslappnade
    • Hög armbåge när du greppar vattnet
    • Underarmen och handen bildar tillsammans "paddeln" som du trycker dig framåt med
    • Handlederna ska vara låsta – paddeln ska vara rak hela tiden
    • Böj armen så att paddeln pekar rakt nedåt i höjd med huvudet
    • Från huvudet och bakåt trycker du sedan på med en accelererande rörelse, vartefter du får grepp i vattnet
    • Armbågen sjunker ner något under draget, men ska ändå ligga nära ytan – max 20 cm under



Pål Török
Pål Török

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.