Yoga? Nä, det är inget för mig. Jag är ju så stel!

Här skriver Marika Török om varför yoga är något för alla som vill må bra, inte minst för alla stela och skadebenägna medelålders triathleter och andra långnötare. 

Yoga? Nä, det är inget för mig. Jag är ju så stel!

HUR många gånger har jag hört det?

Sååå många. Det är ju precis samma sak som:

Styrketräning??? Nä, det är inget för mig, jag är så svag!!!

Eller: Ut och springa, Nä jag har så dålig kondition.

De flesta människor skulle kanske säga att: Jag borde börja styrketräna för jag behöver bli starkare eller jag borde ut och springa för att förbättra min kondition.

Men när det gäller rörligheten så tycker man att det är något man har eller inte har. Inget som man kan, eller borde förbättra.

Inget kan vara mer fel. Det finns bara fördelar med att bli mjukare och smidigare. För alla!!!

Ordet yoga, och vad det kan innebära, kan vara skrämande. Kanske tänker man att man måste kunna ”knöla ihop sig till en kringla” med fötterna bakom huvudet eller så tror man att det är ”superflummigt” och man sitter i lotusposition och leviterar från marken och låter konstigt.

Det kan vara det, men, du kommer nog inte möta på det om du går på en yogaklass på ett gym, en yogastudio eller på en yogakurs som någon har annordnat här i Sverige. De flesta som håller på med yoga är på nybörjarnivå eller medelnivå. Inte ens de flesta yogalärare är superavancerade. Men det är klart, man blir ju mer kunnig desto mer man gör något man gillar, och är intresserad av.

Yoga har många delar. En av dem är det ökar vår rörlighet. En annan är att vi blir mer medvetna om kroppen och andningen vilket påverkar både vardag och träning. Båda är något de flesta av oss behöver.

Att stretcha och tänja kroppen ofta, helst flera gånger varje dag, är minst lika viktigt som att styrketräna eller konditionsträna. Om inte viktigare till och med. En god flexibilitet är helt nödvändigt för skelettmuskulaturen, och bindväven som klär alla muskler. Vår kroppshållning styrs av längden på musklerna och smidigheten i bindväven. När vi blir ”stela” behöver kroppen kompensera med andra muskelgrupper/kedjor vilket leder till obalanser, ineffektiva rörelser, skadebenägenhet och värk .Lägger vi då på ännu mer belastning med träning av olika slag så är riskena stora att man blir skadad, eller faktiskt inte kan tillgodogöra sig träningen helt och fullt.

En god flexibilitet ger både styrka, smidighet och avslappning i kroppen. Vilket underlättar när du ska träna styrketräning, konditionsträna eller bara må bra i ditt vardagliga liv.Ju mer rörlig och mjuk man är i kroppen och lederna, ju yngre är man.Oavsett din ålder och nuvarande böjlighet kan du träna upp smidigheten. Det är aldrig försent. Och du gör det alltid utifrån dina förutsättningar. Här och nu.




    Pål Török
    Pål Török

    Författare



    Kommentera

    Kommentarer måste godkännas innan de syns.