Crawlhjälp: paddel, hink, tunna & grillspett

Under det senaste året som Team Snabbares simcoach har jag lärt mig mycket om hur olika människor lär sig, skriver Ulf Hausmann.

Har man gått på kurs eller kollat på Youtube-filmer vet man oftast ganska bra vad som är rätt teknik, i teorin. Det är ett första steg, men hjälper inte om man inte vet hur man ska göra för att det ska så även i praktiken. Tekniken är rätt komplex och beskrivs oftast för omfattande. Då blir den svår att ta till sig. Ett knep kan vara att visualisera några bilder med hjälp av begrepp som vi har lätt att förstå och kan relatera till. Här är några sådana:

  • Grillspettet: Tänk dig att kroppen ska rotera, medan huvudet ska hållas still med ansiktet nedåt. Utom vid andningen, för då ska huvudet följa med kroppsrotationen. Men inte göra någon extra vridning.
  • Tunnan: Här gäller det greppmomentet i början av draget. Tänk dig en liten tunna som ligger i vattnet på tvärs precis framför dig. När du sätter i vänster hand så placerar du den på tunnans vänstra sida, strax bortanför den välvda mitten så att du kan trycka tunnan nedåt och bakåt. Då måsta du hålla armbågen högt. Hela armen blir som en liten båge med armbågen högre än handleden och handleden högre fingertopparna.
  • Paddeln: Du ska förankra armen i vattnet under dragrörelsen, precis som när du paddlar kajak eller kanot. Underarmen och handen är de kroppsdelarna som tillsammans utgör paddelbladet. Genom att få fast paddeln i vattnet och sedan trycka den bakåt, skjuter du dig själv framåt. Tänk att du drar kroppen över paddeln, alltså att paddeln är förankrad i vattnet, med armbågen som fixeringspunkt. Många vill föra hela armen bakåt så snabbt och lätt det bara går, men då utförs armtaget oftast slarvigt och ineffektivt och du missar att trycka dig framåt. Det gäller att få grepp och sedan trycka rejält bakåt, då kan du få fart och glida långt på varje paddeltag/armtag.
  • Hinken: Många sparkar med för stor amplitud, alltså för stort utslag. Då spretar och saxar benen för mycket. Förutom att rörelsen i sig tar onödigt mycket kraft, så skapar den dessutom onödigt mycket motstånd. Det blir både jobbigare och går långsammare alltså. Tänk dig istället att du har dina fötter i en hink och ska sparka i den utan att slå i kanterna. Då gäller det att hålla benen och fötterna rätt tight ihop. Att sparka med liten amplitud. Då får du mer framåtrörelse och bättre balans, utan att det vare sig blir för jobbigt eller för vingligt.

En annan visualisering som många har hört talas om är att du ska ”dra dig fram i rälsen”. Med det menas att du ska hålla händerna axelbrett vid isättningen och sedan föra handen bakåt som på räls. Och det är en bra liknelse för den första delen av draget, men stämmer inte mot slutet. För då ska handen och armen gå närmare kroppen, för att avsluta vid låret. Då ”stänger vi hålet” mellan överarmen och kroppen.

På 80-talet pratades om S-draget eller elefantörat. Det tolkades dock fel av många tränare som lärde ut en överdriven S–rörelse i undervattendraget. Så S-draget och ”dra rälsen” ska du vara försiktigt med.

Du ser att det finns många sätt att översätta renodlat teknikspråk till något mer greppbart. Du kommer kanske på egna visualiseringar – låt gärna fantasin flöda.




Pål Török
Pål Török

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.