Man blir bättre om man övar

Det här kan vara årets sämsta rubrik, ”Man blir bättre om man övar”. Nähä! Är det sant? Blir man verkligen bättre om man övar? Oj, den här killen har verkligen kommit på något nytt!

[custom_frame_right]

[caption id="attachment_764" align="alignright" width="300" caption="Så här sprang Anna när vi träffades. Hon tryckte fram den främre foten och smällde i hälen långt framför sin tyngdpunkt med sträckt knä. Fotrörelse i pilens riktning."][/caption]

[/custom_frame_right] Ja, ja. Det är kanske otroligt självklart, men om det nu är så självklart, hur kommer det sig då att så många glömmer bort det hela tiden? Om man som jag umgås med många som idrottar på olika nivåer i olika sporter träffar man många som gärna talar om exakt hur man ska lägga upp träning för att få största möjliga effekt. Det är proteinmängder hit och superset dit. Men som du vet är det inte alltid teori och praktik hänger ihop. Har träffat många med stora kunskaper men som inte lever som de lär. Det räcker faktiskt inte med att hänga på gymet/poolkanten, snacka tusingar på bana eller optimal Ö till Ö-träning för att förbättra sig. Man måste utföra träningen också!

Men människor kanske inte alltid handlar utifrån det som är bäst för dem och deras tävlingsresultat? Det kan därför vara bra med en påminnelse då och då om vad man håller på med och få lite koll på utvecklingen man gjort. Ungefär som det alltid är bra att göra tester med jämna mellanrum för att faktiskt förstå alla förbättringar (eller uteblivna sådana).

[custom_frame_right]

[caption id="attachment_765" align="alignright" width="300" caption="Precis som på den översta bilden är Anna precis på väg att sätta ner foten i marken. Men den här gången rör sig foten bakåt (pilens riktning) innan den träffar marken och hon får på tyngden betydligt lägre in under sin tyngdpunkt.v"][/caption]

[/custom_frame_right] Tar här Anna i Team Sportguiden som exempel. Första gången jag träffade henne hade hon ett löpsteg som mest liknade gång med små hopp och där hon kraftfullt tryckte fram den främre foten med sprikrakt knä som på ett mycket effektivt sätt både bromsade hennes fart och slet på hennes knän och höfter. Att bli filmad igen och faktiskt få se den egna utvecklingen var nog en rätt bra påminnelse om var hon varit och få ett kvitto på hur långt hon har kommit (se bilderna).

Som jag skrev i inledningen räcker det inte med att man vet hur man får till ett effektivt löpsteg. Man måste fortsätta öva och göra en koll då och då för att se att man är på rätt spår. Det gjorde Anna vilket gjorde att hon blev glad över utvecklingen och fick inspiration att fortsätta öva sin teknik. Och fortsätter man att öva kan man nå betydligt mycket längre och närma sig sin egen maximala potential. Men det visste du väl redan? För inte är väl du en sån som hellre tänker träningsplaneringen än utför den?

[custom_frame_right]

[caption id="attachment_766" align="alignright" width="300" caption="Även den här bilden är tagen efter lite teknikträning. Bra driv i steget och fint tryck bakåt med armbågen."][/caption]

[/custom_frame_right]




admin
admin

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.