2013 januari 26
[custom_frame_right][/custom_frame_right]
[custom_frame_right][/custom_frame_right]
[custom_frame_right][/custom_frame_right]
Okej, jag har inte flugit med den ännu. Den kanske får punka, vad vet jag. Men den används redan idag av Trek/K-Swiss Triathlon team, Team Radioshack, Team Garmin-Transitions, Realcyclists pro cycling team bland andra. Och de har ju rätt dyra grejer att skydda. Och reser en del.
Så jag väljer att tro att det här faktiskt är Cykelväskan 3.0, efter de två första generationerna; kartongen och hårdskalsväskan (mjuka väskor är inte lika säkra och bra att resa med så dem räknar jag inte som ett evolutionärt steg).
Det handlar så klart om väskan som kombinerar det bästa från den mjuka cykelväskan (att den går att stuva undan hemma, är smidig och väger lite) med det bästa från den hårda väskan (att den är säker att transportera sin cykel i); BikND Helium.
Den är lätt att hantera och bära. Och smidig och smart att packa. Lite som BikeBox Allan, som har en väldigt bra hård väska, där allt har sitt eget fack och låses fast ordentligt. Fast lättare och smidigare. Inte minst när man inte har cykeln i väskan (vilket ju trots allt är 99% av tiden). Dessutom får man med sig två par hjul om man vill, t o m ett dischjul. Kan vara en bra sak för den som reser på tävling men är osäker på vindförhållandena.
BikND Helium har en helt unik konstruktion med uppblåsbara skydd på sidorna. Tack vare de uppblåsbara elementen kan väskan enkelt packas ihop och bli ett mindre paket. Väskan är alltså mjuk tills du pumpar upp den, då blir den lika säker och stryktålig som en hård cykelväska. När du kommit fram släpper du bara ut luften igen och vips har du en liten väska du lätt kan stuva undan.
Den funkar både för landsvägsracer, tempo- och triathloncykel och MTB. Och ja, den klarar den skillnad i lufttryck som en flygning innebär. Vikt då? Min vägde in strax under 10 kg, med alla infästningar (t ex för framgaffeln), stadig bottenplatta och bra hjul. Storlek: 85 x 127 x 31 cm. Inte pyttigt, men smidigt litet jämfört med de flesta alternativ. Vilket spelar roll när man ska få in den i en bil, t ex.
Luftelementen är slitstarka och vältestade, men kan så klart punkteras i extremfall. Det är trots allt en risk - men frågan är om den är större än att t ex cykla i trafiken? Luftelementen kan i alla fall lagas om olyckan är framme och luftkuddar, hjul och skyddsdetaljer kan bytas ut. Den känns kort och gott väldigt genomtänkt och den andas kvalitet - även om jag som sagt inte provat att resa med den än.
Efterfrågan på denna nya typ av väska lär bli stor och priset kan då lätt bli högt. Om du uppger "Team Snabbare" som kod hos CykelCity i Stockholm så får du i alla fall en bra rabatt på deras pris.
Behöver du en ny transportlösning för din cykel, som INTE kräver stortaxi, utan går in i vanligt bagageutrymme, och som INTE tar upp en massa plats när den står tom, och som får gamla hårdskalsväskor att kännas en smula föråldrade... ja, då tycker jag att du ska slå till. Själv la jag beslag på den första de fick in, igår.
Det som tillkommer är en extra punkarisk. På framdäck, bakdäck - och mentalt - har vi alltid kunnat få punktering. Nu kan vi få det även på cykelväskan. Jag tar risken.
Kommentarer måste godkännas innan de syns.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för nyheter inom träning och träningsresor.
© 2024 Team Snabbare.
POS and Ecommerce by Shopify