Återföringen börjar redan under vattnet

Återföringen börjar redan under vattnet

2020 september 26

Hur ser övergången mellan undervattendraget och början av återföringen ut? Det är ett moment som många inte tänker på. Det är en rätt svår och tyvärr inte särskilt uppmärksammad teknisk detalj, som påverkar din simning mycket, skriver här Team Snabbares huvudcoach i simning, Ulf Hausmann.

Övergången mellan undervattendraget och början av återföringen är knepig för att din arm rör sig från vatten till luft – från ett medium till ett annat medium.

Jag ser att många ”fastnar” med armen längst bak och slösar tid. Oftast av två vanligt förekommande anledningar:

  1. Du översträcker armen vid avslutet och hamnar i ett ytterläge som leder till en paus.
  2. Du fokuserar för mycket på handen istället för axeln och armbågen.

Hur ska du då göra? Under sista delen (avslutet) av undervattensarmtaget ska din hand ha högst hastighet (eftersom du accelererar undervattensdraget när du väl fått fatt i vattnet). Den farten vill vi utnyttja och få med in i återföringen. Då snurrar armarna mer som ett hjul.

Du ska trycka bakåt med handflatan bakåtriktad i 90 grader mot rörelseriktningen. När du inte längre kan trycka bakåt, ska du lätta på trycket. Fortsätter du trycka efter det, alltså när handen och armen börja röra sig uppåt, då blir det väldigt tungt. Och eftersom du då inte längre trycker bakåt, så ger det heller inte längre någon framåtdrift. Istället kommer din arm då att stanna för länge där bak.

Och nu kommer det viktigaste: Återföringen börjar redan under vattnet.

Vad menar jag med det? Jo, att när du inte längre kan trycka bakåt, så släpper du trycket från handen mot vattnet. Det är precis här som du ska skifta fokus från trycket bakåt till att istället ha fokus på axel och armbåge.

För att armen ska kunna lämna vattnet snabbt, utan ansträngning och utan motstånd, ska du lyfta axeln och armbågen.

Många fokuserar för länge på trycket bakåt med handen, när man egentligen snabbt ska skifta fokus till axeln och armbågen.

Gör så här i det bakre läget: Böj armbågen och lyft armbågen först ur vattnet. I luften är det sedan armbågen som ska driva fram armen.

Vi sammanfattar det hela i tre faser:

  1. Släpp trycket från handen mot vattnet, strax innan armen är helt sträckt (armen ska aldrig sträckas helt).
  2. Böj armbågen och lyft denna ur vattnet, axeln ska hjälpa till med lyftet.
  3. När återföringen börjar ska du hålla axeln uppe och tänka att armbågen driver armen framåt.

I filmklippet ser du att vi har isolerat just detta moment – övergången från vattnet till luften. En förutsättning är naturligtvis att du roterar vilket dina axlar bidrar med när du lyfter dem, det vill säga att du simmar från axlarna snarare än armarna.

Låter det för krångligt ska du komma ihåg en enda sak: Skifta fokus bort från hand till axel och armbåge!



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.