När du greppar catchen kommer du simma fort!

När du greppar catchen kommer du simma fort!

2019 Juli 05

För att kunna greppa vattnet krävs det inte bara en korrekt mekanisk rörelse utan även mycket känsla för vattnet. Har du en bra catch kan du antagligen utföra ett bra armtag som tar dig med bra fart framåt. Blir catchen rätt blir resten av draget automatiskt mera rätt. Felaktig catch går inte att reparera senare under draget. Därför är catchen så viktig! Om jag skulle sammanfatta det hela till ett tips skulle jag rekommendera att du ska hålla isär downsweep och catch. Downsweepen ska vara lugn och kontrollerad, där du aktiverar ryggen, medan catchen är ett letande efter rätt tidpunkt att applicera kraft, skriver här Team Snabbares simcoach Ulf Hausmann.

Som simcoach får jag ofta frågan om vad som är det viktigaste momentet i simningen. Allmänt gillar jag tydliga svar och uttalanden men i det här fallet ansluter jag mig till det utbredda “Det beror på…”.

Vad som är viktigast beror verkligen på vad just du har för utmaningar. När grunden sitter med ett bra vattenläge, en rytmisk och avslappnad andning skulle jag kunna skriva under på att det är catchen eller greppet av vattnet som är otroligt avgörande. Samtidigt är det också ett mycket svårt moment. Hur ska vi greppa vattnet?

För att kunna greppa vattnet krävas det inte bara en korrekt mekanisk rörelse utan även mycket känsla för vattnet. Känslor är som i övriga livet lite svårare att sätta ord på. Känslor förhåller sig till något eller någon. I vårt fall till vattnet. Du behöver vara mycket observant på hur du reagerar i vattnet och vilken påverkan vattnet har på din kropp. Det kräver en annan typ av mental kapacitet än det logiska och abstraherande tänkande om rätt rörelse. Och det gör det mycket svårare för dig som lär sig simningen senare i livet jämfört med barn som lär sig “naturligt” utan att tänka för mycket.

Förutsättningen för en bra catch är en korrekt utfört “downsweep” som det kallas på engelska. Oftast blandar man ihop den med själva catchen. Downsweep har till syftet att positionera armen i rätt läge för att kunna greppa vattnet och just det ögonblick när din arm befinner sig i det läget kallas för catch. Catchen är alltså tidpunkten där du börjar applicera tryckkraft mot vattnet.

Till skillnad från föregående downsweep, där du absolut inte ska tillämpa någon tryckkraft. Det vill säga downsweep är en lugn och kontrollerad rörelse, medan catchen är tidpunkten och läget när du börjar trycka mot vattnet. Det är tyvärr så att de flesta blandar ihop det och tror att catchen redan börjar när armen ligger rakt framför dig.

Vi tittar på själva rörelsen:

  1. Du ska börja från ett utsträckt armläge i streamline med armen som ligger strax under vattenytan i förlängning med axeln. Armen ska peka lätt nedåt som om du lägger armarna runt en liggande tunna. Håll axlarna lätt inåtroterade mot kinden. Armbågen ska aldrig vara helt sträckt eller översträckt. Genom att rotera axlarna lätt inåt kan du hålla armbågen högt - vilket de flesta har hört talas om att man ska men färre vet hur man åstadkommer.
  2. Efter glidfasen ovan börjar downsweep där du böjer armbågen så att dina fingertoppar pekar nedåt mot bassängbotten/havsbotten, så att armbågen hamnar i ett klart högre läge än handleden och handleden i ett högre läge än fingertopparna. Du ska utföra hela den rörelsen utan att applicera något tryck! Downsweep är en icke framåtdrivande rörelse som vi ändå behöver göra för att komma till catch läge. Det är här du förankrar armen och handen i rätt läge. Under downsweep förbereder du dig för att sedan kunna dra och trycka dig framåt. Avgörande är att du kan aktivera rätt muskelgrupper. Subscapularis ligger under skulderbladet och gör att du böjer armbågen och roterar axeln lätt inåt. Bröstmuskeln är med och sedan gäller det att aktivera ryggen med romberna som ligger mellan skulderbladen och f f a latissimus. Många som har lärt sig simning senare i livet, har svårt att aktivera på ryggens muskler - och det är viktigt att träna på. Här gäller det att skapa kopplingar i hjärnan för att aktivera dessa muskelgrupper. Du behöver aktivt tänka på det och öva denna rörelse mycket ofta. På land kan du öva med ett gummiband (kolla gärna filmklippet) och i vattnet är det olika enarms- och skovelövningar som du kan träna. Du ska föreställa dig att underarmen och handen är dina verktyg medan kraften kommer från ryggen. Verktygen behöver vara förankrade i en stark rygg.
  3. När armen har kommit till ett läge där underarmens yta och handflatan, även delvis överarmens yta, pekar bakåt kan du börja trycka mot vattnet. Just detta momentet kallas för catch eller grepp. När du applicerar den bakåtriktade kraften jobbar din rygg om du har lärt dig att aktivera den. Ryggen är mycket starkare än enbart axlarna. Att hitta rätt tidpunkt när du kan börja trycka kräver mycket känsla. Trycker du för tidigt trycker du nedåt vilket är åt fel håll (då åker du uppåt istället för framåt). Trycker du för sent blir farten inte så hög. Du ska börja trycka med en jämn och sedan accelererande kraft. Det gäller att samla vatten som du kan trycka emot. Trycker du med ett för snabbt ryck så swishar armen bara genom vattnet utan större motstånd. Att hitta rätt tidpunkt och lagom tryck, så att du gör vattnet “fast” som simmare säger, är det som är vattenkänsla. Och det är själva catch momentet. Då känns det att vattnet är fast och som om du trycker mot en vägg med underarm och hand medan din kropp går framåt.

Har du en bra catch kan du antagligen utföra ett bra armtag som tar dig med bra fart framåt. Blir catchen rätt blir resten av draget automatiskt mera rätt. Felaktig catch går inte att reparera senare under draget. Därför är catchen så viktig! Om jag skulle sammanfatta det hela till ett tips skulle jag rekommendera att du ska hålla isär downsweep och catch.

Downsweepen ska vara lugn och kontrollerad, där du aktiverar ryggen, medan catchen är ett letande efter rätt tidpunkt att applicera kraft.

Lycka till med catchen. Om du greppar detta så kommer du simma fort!

OBS! Övningen med gummiband på land är mycket bra för att hitta rätt muskler och för att göra en mekaniskt korrekt rörelse. Sedan behöver du göra den i vattnet, där den tillkommande utmaningen blir att hitta rätt timing och vattenkänsla. Catchövningen med gummiband på land ökar dina chanser att hitta rätt rörelse och vattenkänsla när du simmar.



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.