Några tips när du simmar långt

Redan under en olympisk distans med 1 500 meter simning känner man tröttheten i musklerna som kryper fram. Ett sätt att hantera det är att byta till en annan simstil. Det hela börjar i huvudet där du mentalt skiftar fokus från en viss rörelse till en annan, skriver här simcoachen Ulf Hausmann. 

Nu är vi mitt i tävlingssäsongen och många av er tävlar i triathlon eller swimrun. Eller rent av i längre simtävlingar.  Här är några enkla tips om hur du bättre klarar sådana längre simsträckor, genom att mentalt byta fokus i huvudet och därmed även simstil en smula:

  • Återföring: byt mot en mer svängande och bredare återföring så att armbågen inte är lika hög. Försök även att kasta fram armarna lite snabbare. Då ökar du frekvensen för att kompensera att ditt undervattendrag i vilket fall blir mindre kraftfullt efter ett tag, p g a tröttheten. 
  • Undervattendraget: Börja greppa lite senare, dvs. tryck till lite senare vilket avlastar musklerna något. Gör sedan samma sak med avslutet av draget. ”Slarva” lite med det sista trycket för att avlasta triceps. Lyft då upp armen/armbågen något tidigare. Även här ska det kompenseras med högre frekvens om du vill behålla samma fart.
  • Rotation: Rotera lite mindre genom att undvika att sträcka axlarna lika mycket fram efter isättningen när du börjar bli trött. Då blir latsen även mindre ansträngda.
  • Andning: Byt mot olika andningstakt som ”tvingar dig" in i ett annat rörelsemönster och avlastar en del av muskulaturen medan andra muskler belastas mer. T ex två-takts-andning till höger aktiverar vänsterlatsen mer och ger lite mer avslappning till högerarmen under återföringen. Byter du till andning till vänster så blir det tvärtom.
  • Benspark: Lägg in lite snabb och kraftfull benspark då och då. Oftast är man rätt passiv med benen. Lite mer aktivitet med benen ger dig möjlighet att dra lite lugnare med armarna. Eller tvärtom om du brukar sparka mycket. Då ska du lugna ner din benspark och fokusera mer på armtagen.

Du kan även hitta egna varianter. Glöm dock inte att den grundläggande tekniken ska vara densamma. Stor variation av stilistiska skillnader hittar du även hos elitsimmare. Alla ska inte simma på samma sätt, utan hitta sin egen stil och även kunna variera den.

Kom ihåg att allt ”slarv” måste kompenseras med högre frekvens. Sammanfattningsvis kan man säga att du kan skifta fokus mellan styrkebetonad simning till mer konditionsbetonad simning.

Det är helt jämförbart med cykling där du kan byta kadens ibland när du växlar, även om du behåller samma hastighet. Om du inte orkar hålla en tung växel, utan tar en lättare ett tag, så får du kompensera med högre kadens. Det är det ibland värt när tröttheten tar över.




Ulf Hausmann
Ulf Hausmann

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.