Team Snabbares Nyhetsbrev 17 november 2015

Team Snabbares Nyhetsbrev 17 november 2015

2015 November 17

Välkommen till Team Snabbares nyhetsbrev!

Hej, här kommer lite praktiska övningar, tips och inspiration som förhoppningsvis kan få dig motiverad ett tag till när höstmörkret nu allt mer sänker sig över oss soltörstande och äventyrslystna träningsmänniskor. Kanske är det dags att ta tag i något du länge undvikit, men som du egentligen vet är rätt för dig i långa loppet. Om du väntat på ett tecken, så är det här tecknet. 
Kanske ta tag i din grundträning och öka den styrka och rörlighet du behöver för att träna och prestera på den nivå du vill? Kanske få hjälp med tekniken i simning, cykling eller löpning? Kanske boka en inspirerande träningsresa till Gran Canaria, Mallorca eller Turkiet?

Här ser du hur vi hade det förra månaden i Turkiet under Team Snabbare Sea Camp.
Nu åker vi!

Dags att ta nästa steg?!
Löpteknik steg 2 är för dig som vill utveckla din löpteknik ytterligare efter att ha genomgått Löpteknik steg 1.
Vi följer upp filmanalysen från Löpteknik steg 1 med en ny filmanalys och går igenom ett antal justeringar som du kan göra för att få ett ännu effektivare löpsteg.
Vi går också igenom hur man skall springa effektivt uppför och nedför både små och stora backar och hur man bäst springer i skogen och på stigar.
Vi avslutar med några löpspecifika styrkeövningar som är extra viktiga när man springer rejält kuperade banor. Nästa tillfälle i Stockholmsregionen: 22 Nov 2015 kl 10:00 - 12:30 från Karlaplan.
Mer info och bokning: Löpteknik steg 2 på Karlaplan

Enkla övningar för bättre crawl
I detta blogginlägg kan du både se en film med enkla styrkeövningar (visade av Ulf Hausmann) och bilder och beskrivande text på olika yogaövningar (visade av Yoga Marika Török) som ökar den rörlighet du behöver som simmare. Ett exempel: Om du inte är uppvuxen som simmare saknar du antagligen simspecifik rörlighet i framför allt axlarna. Här kan det redan från början sätta stopp när du tränar teknik. Har du inte tillräcklig axelrörlighet så kommer teknikträningen inte ge samma effekt. Så är det bara.
Detsamma gäller styrkan. Har du obalans mellan olika muskelgrupper så blir det svårt att uppnå resultat. Ett vanligt exempel är att många korsar över mitten vid handisättningen. Att bara simma ”bredare” är ingen bra lösning.
Anledningen till att man korsar mittlinjen är oftast att bröstmuskeln är förkortad och att många muskler på övre ryggen är för svaga. Att träna en stolt hållning hjälper dig att simma bättre och ”rakare”.
Läs mer
Simning hos Team Snabbare
Styrka och rörlighet hos Team Snabbare
 

Ryggen behöver rörlighet och du behöver ryggen
Om du har för korta höftböjare, och därför inte kan sträcka ut ditt ben bakåt tillräckligt mycket för att få till ett bra löpsteg, så spelar det ingen roll hur mycket du springer eller övar på din löpteknik. Så länge du inte angriper orsaken eller begränsningen, så kommer du inte att kunna få det resultat du önskar. Samma sak om du inte kan böja dig ner eller sitta djupt ner i en knäböj. Då kommer ryggraden att behöva böja sig där den inte är gjord för det, och då ökar risken för skada och smärta. Yoga är naturligtvis inte svaret på allt. Men det är svar på mycket, skriver Yoga Marika Török i detta blogginlägg. 
Läs mer
Workshop om hur du får en hälsosam rygg 29 november i Sjöstan

Dags att boka Tri Mallorca 2016

En del datum är nästan fullbokade redan, så vill du hänga med på "Bästa träningsresan", så är det dags att boka in dig för Tri Mallorca våren 2016 nu. Varför är det så speciellt att åka just på den här triathlonresan då? Jo det kan du läsa t ex här. Det är massor av bra träning, men det är så mycket annat också. En av nyheterna för 2016 är att en dag i veckan viks åt äventyr i naturreservatet Llevant, där man både kan ägna sig åt finfin bergslöpning, vandring och mtb-cykling, fritt val efter egna preferenser. 
Läs mer
Till bokningen

Göteborg bullar upp

Efter årsskiftet går ett antal intressanta kurser och träningsaktiviteter igång i Göteborgsområdet, för dig som vill utvecklas som triathlet, under professionell ledning. 

Dessutom finns så klart ett antal fantastiskt duktiga tränare och Triathlon-PT:s i Väst till din tjänst.

Till bokningen

Löpteknik i Malmö 5 december

Under Löpteknik steg 1, på Bulltofta i Malmö, filmas och analyseras allas löpsteg. Allt vi går igenom när det gäller teknik och styrka får du efter kursen samlat i ett kursmaterial. Denna grundkurs passar både dig som tränar mycket och dig som precis har kommit igång, för det är här du sätter grunden i förståelse både teoretiskt och praktiskt hur löpsteget och kroppen funkar för att bli så energieffektiv som möjligt.

Till bokningen

Svensksuccé när Flinta försvarade titeln på Maui

Det blev dubbelt svensk på pallen i M40-44 under XTERRA World Championship, när Martin Flinta försvarade titeln från förra året och Jari Palonen knep bronset (bilden ovan).
Martin Flinta kom trea totalt bland ickeproffsen, 1:10 efter segraren. I damernas F30-34 blev Hanneke Boon fin femma på 3:46:46, och i M30-34 kom Oscar Olsson 9:a på 3:14:25. Totalt kom sex svenskar topp-12 i sina åldersklasser - grymt starkt!
Proffsklasserna vanns av Josiah Middaugh respektive Flora Duffy, två av favoriterna vi skrev om inför loppet.
För dig som är sugen att själv tävla i terrängtriathlon, kan nämnas att anmälan till XTERRA Sweden öppnar 20 november.
Läs mer om svenskarnas äventyr på och efter VM
Se videon med höjdpunkter från XTERRA-VM
Till bokningen av XTERRA Sweden, 13/8 2016
 

Vinterträning ger dig en glad vår

Det som göms i snö kommer upp i tö. Det gäller att gömma en bra bas av allsidig och mycket varierad vinterträning för att blomma upp stark, motiverad, skadefri och snabb till våren.
Team Snabbares grundträningspass i vinter heter just Vinterträning, och den kommer definitivt att utmana din uthållighet, styrka, rörlighet, koordination och balans. Det är alltså den perfekta grundträningen för dig som vill ha en stark, smidig och uthållig kropp som håller för löpning, simning, eller cykel. Ett plus till: Vi kör alltid utomhus! Det är nyttigt och skönt att få in den vanan.
Två gånger i veckan i fyra veckor. 75 minuter per gång. Tisdagar kl 18:00-19:15 och torsdagar kl 19:00-20:15. Första start: 12 Jan 2016 kl 18:00 - 19:15 i Sjöstan.
Mer info och bokning: Vinterträning 2 ggr per vecka, månadsvis - Sjöstan

Cykelläger på Gran Canaria i påsk
Häng med på en episk cykelresa till Gran Canaria i påsk, 23-30 mars 2016. Visst kommer vi att simma, springa och yoga även här. Men till Gran Canaria åker man framför allt för att cykla i berg. Det är utmanande, det är vackert och precis lagom varmt. Rutternas längd varierar mellan 80 och 150 km, och har stigningar på mellan 1 200 och 4 000 m.
Läs mer
 

Sthlm Deluxe - från 3 februari
Team Snabbares expert på löpteknik och styrka & rörlighet, Mattias Weineson, ser till att du blir en betydligt bättre, snabbare, effektivare och uthålligare löpare under de sex gångerna som Löpträning Deluxe pågår under februari och mars.
Du får chansen att komma igång med din löpning, eller ta nästa nästa steg i din utveckling - samtidigt som du får många användbara tekniktips och bra övningar för löpspecifik styrka & rörlighet.
Du kommer också att få chansen att bli riktigt rejält trött varje gång. Passen är upplagda så att alla blir lika trötta oavsett nuvarande träningsnivå. Start 3 februari i Sjöstan. Välj mellan:

Stark och snabb på Bosön

Är ditt mål att kunna springa snabbt, länge och känna dig stark när du gör det? Typ som här på bilden? Kanske framåt våren? Då är det dags att jobba med basen, och bli stark och snabb redan nu i vinter. Kanske rent av inomhus på Bosön?!
Stark och snabb på Bosön passar både nybörjare som elitmotionär. Under fem söndagar samlas vi i mindre grupp och förbättrar löpteknik, bålstyrka, rörlighet och snabbhet. Start 17 Jan 2016 kl 10:00 - 11:30.
Mer info och bokning:  Stark och snabb, på Bosön 5 ggr.

Yoga? Nä, det är inget för mig. Jag är ju så stel!
Det är ju precis samma sak som: Styrketräning??? Nä, det är inget för mig, jag är så svag!!!
Eller: Ut och springa, Nä jag har så dålig kondition. 
Sluta lura dig själv och ta tag i dina brister och förvandla dem till en styrka istället. 
Läs mer

Sea Camp i Turkiet - "Fantastiskt" om du frågar deltagarna
11 - 18 oktober 2015 pågick Team Snabbare Sea Camp - Liveaboard i Turkiet, Tri Worlds flytande träningsresa med boende på båt. På programmet fanns simsafari, crawlteknik, löpteknik, underbar traillöpning, swimrun, paddling, vandring, båtliv, semesterliv och massor av härlig yoga därtill. Här kan du läsa och se hur det var, och varför deltagarna enigt bedömde denna resa som "fantastisk".
Läs mer
Till bokningen för 2016



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.