Yin, yang och balanserad träning

Enligt wikipedia är Yin och yang centrala begrepp inom kinesisk filosofi, begrepp som symboliserar kompletterande ytterligheter. Och som samtidigt är universums urkrafter.

  • Yin är det svarta, den kvinnliga och passiva urkraften. Den symboliserar jorden och månen, det mörka, det kalla och det fuktiga, men även bergen och skelettet. Tigern anses vara den varelse, som allra mest förkroppsligar "yin".
  • Yang är det vita, den manliga och aktiva urkraften. Den symboliserar himlen och solen, det ljusa, det varma och det torra, men även floderna och blodomloppet. Draken anses vara den varelse, som allra mest förkroppsligar "yang".

Vad har detta med min träning att göra undrar du? Jo, t ex kan ett perspektiv av kompletterande motkrafter vara nyttigt att att anlägga på sin egen träning. T ex blir du inte bättre av bara aktivitet/yang, utan du måste också ha vila/ying, för att kunna tillgodogöra dig den nedbrytande träningen. 

I nyårstider brukar många avge nyårslöften och kanske rent av sätta konkreta mål för det nya året. Men för att nå dessa mål, brukar det ofta behövas något som kompletterar det till synes givna. Något som inte är lika självklart. Något man ofta glömmer. Att bara springa fler pass snabbare kanske inte leder till att man når sitt mål om nytt pb på milen, utan istället på att man tappar träningsglädjen eller blir skadad. Eller både och.

För att kunna sätta dit pricken över i:et, i form av den där rekordtiden i din A-tävling, måste du ju först sätta dit själva i:et. T ex genom att bli så stark att du kan hålla den vägvinnande teknik som ger bra tider. Och t ex genom att bli så rörlig i höftböjaren att du får ut steget bakom dig på löpningen istället för att bli sittande, stel och långsam. Kanske behöver du bli mer kroppsmedveten och få mer kontroll över hur du rör dig generellt? Och förstå lite bättre vad du ska tänka på för att bli stark och hålla dig skadefri?

Sådana grundläggande kunskaper får man normalt inte av att sticka ut och springa ett pass till. Något annat måste till som komplement. Låt oss kalla det yin.

För oss som håller på med pannbensaktiviteter som uthållighetsidrott kan det t o m vara extra utmanande med mer yin. Och just därför kanske vi ger oss själva för lite av den varan, och hamnar i obalans, både fysiskt och mentalt. 

När Team Snabbares grundare och vd Pål Török nyligen ägnade sig åt tre veckors fördjupning på yogaretreat i Thailand, upplevde han de mjukaste och mest inkännande delarna av yogan som de mest utmanande och intressanta. 

-  Att känna att bindväven mjuknar och ger efter först efter flera minuters avslappning i en position var en aha-upplevelse. Det är nyttigt för en kille med tjockt pannben att inse att man inte kan nå en del saker förrän man slutar kämpa så hårt, säger Pål och fortsätter:

- Jag har haft mycket problem med min rygg, inte minst efter en rätt allvarlig cykelkrasch för drygt tre år sedan, och kan säga att jag inte varit så bra i ryggen på flera decennier som jag är nu. Jag känner att jag blivit stark och flexibel inifrån och ut, både fysiskt och mentalt. Och lugn och medveten på ett nytt sätt. Jag kommer fortsätta att yoga varje dag hela detta år, för att se vad det kan ge på lite sikt.

Ett sätt för dig som vill skapa mer balans i livet och kroppen, kan kanske lite grundläggande funktionell styrka och rörlighet, och rent av lite tid för ökad medvetenhet, vara ett bra komplement till konditionsträningen. Liksom tidigare år hålls Team Snabbares kurser Yoga för atleter och Funktionell träning Deluxe på Nordic Wellness Sjöstaden, i Stockholm.

Mer info om Yoga för atleter hittar du här. Den går söndagar kl 17.00-19.30, med start 18/1.

Mer info om Funktionell träning Deluxe hittar du här. Den går torsdagar kl 19.45-21.00, med start 22/1.

Båda klasserna är upplagda som en serie om åtta gånger, men där det även går att gå enstaka gånger om du inte kan alla åtta gångerna.




Pål Török
Pål Török

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.