Simma inte bara crawl!

Det finns fyra olika simsätt; frisim (crawl), fjäril, ryggsim och bröstsim. Här nämns de i fallande hastighetsordning. Frisim heter det egentligen bland simmarna, men de flesta säger ju crawl. Det finns en oändlig mängd tekniktips för crawlsimning på olika hemsidor, i böcker, tidskrifter och på Youtube. De flesta simcoacher pratar också nästan enbart om crawl, när det gäller triathleter och motionssimmare.

Här lyfter Team Snabbares simguru Ulf Hausmann fram vikten av att träna även de andra simsätten, även om du bara ska tävla i crawl i t ex triathlon eller swimrun. Det finns nämligen många gemensamma nämnare mellan de fyra simsätten, där träning i ett simsätt kan ge fördelar i ett annat för att det övar upp samma färdighet på ett kompletterande sätt. Här är några gemensamma nämnare/färdigheter, som krävs för alla fyra simsätten. Du behöver kunna:

  1. flyta och balansera din kropp på bästa sätt i vattnet
  2. koordinera armar och ben, för mest effektiva framåtrörelse
  3. hålla en hög armbåge under vattnet i själva armtaget - det är nästan samma dragrörelse i alla fyra simsätten
  4. hitta den simspecifika styrkan som krävs - vilken är nästan densamma i alla fyra simsätten

Man kan säga att frisim (crawl) och ryggsim liknar varandra väldigt mycket i sin rörelse och koordination. I båda simsätten ska vi rotera runt längdaxeln och vi gör asymmetriska rörelser. Bröst- och fjärilssimmet utförs däremot med symmetriska rörelsen som kräver mycket styrka, flyt och timing.

Vad har vi då för nytta av att träna de andra simsätten?

1. Ryggsim: Rotation, vattenläge, att hålla armbågen kvar när vi grepar vattnet, vi drar med böjda armar och hög armbågen (blir likadant fast tvärtom - låg armbåge på ryggsim för att vi ligger på rygg). Vi stretchar/tänjer även bröstmuskeln som blir väldigt kort när vi bara simmar frisim. En kort bröstmuskel leder till att många korsar mittlinjen vid isättningen, så det är bra att stretcha denna.

2. Bröstsim: Vi utvecklar en bättre känsla när vi glider framåt. Bröstsim är symmetriskt och då har vi en fas där vi enbart trycker oss framåt och en fas där vi enbart glider. Bröstsimmet kräver mest styrka för där har vi störst vattenmotstånd. Även här drar vi med hög armbåge och håller de kvar när vi greppar vattnet. Det blir bra styrketräning.

3. Fjärilssim: Onekligen det svåraste simsättet. Här krävs mycket smidighet, höftrörlighet, styrka och timing. Här känner vi också hur viktigt det är att hålla huvudet rätt, det vill säga att inte lyfta huvudet i onödan. Den smidiga delfinrörelse som kroppen ska göra funkar bara om huvudet följer med. Annars blir allt bara tungt och jobbigt. Även här visar undervattensarmtaget samma kännetecken som när vi crawlar; du ska hålla armbågen högt. Visst är det svårt att lära sig fjäril, men bensparken kan man prova så att hela kroppen rör sig som en delfin. Armarna ligger då framme utan att dra.

En positiv bieffekt av att komplettera sin träning med de andra simsätten, är att vi skapar omväxling i simträningen. Men den viktigaste effekten är att det gynnar din crawlteknik när du lär dig något nytt som kompletterar och får dig att utmana samma färdigheter från en lite annorlunda vinkel. Variationen i sig gör det också roligare. Och det är väl egentligen det som räknas?!

Så... gör som vi gör under Simträning Deluxe: Kör lite medley ibland på träningen!




Pål Török
Pål Török

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.