Pontus Lindberg om nya "olagliga" supercyklar

[custom_frame_right]

[caption id="attachment_728" align="alignright" width="300" caption="Team Snabbare var på plats i Specilizedbutiken i Hammarby Sjöstad när deras nya toppmodell visades upp i Sverige för första gången. Foto: Team Snabbare"][/caption]

[/custom_frame_right] Den materielintresserade triathleten har nog inte undgått att lägga märke till att det lanserats två spännande nya cyklar den senaste tiden. Spännande på så sätt att tillverkarna för första gången (undantaget det lite obskyra japanska märket Ceepo) har optimerat cyklarna specifikt för triathlon. Man har alltså valt att inte följa det internationella cykelförbundets regler som specifikt talar om hur en cykel får vara byggd och därmed skapat cyklar som är aerodynamiskt bättre än vanliga triathlon/tempocyklar. Det är naturligtvis den kraftiga ökningen av antalet utövare inom triathlon som drivit fram den här utvecklingen - det lönar sig helt enkelt att skapa cyklar specifikt för triathlonmarknaden och därmed ta fram cyklar som inte får användas i UCI-sanktionerade lopp.

[caption id="attachment_730" align="alignright" width="300" caption="Snygg? Tja, det beror säkert på vem man frågar. Snabb? Det beror på vem som cyklar. Dyr? Jajamensan! Foto: Cervelo"][/caption]

De nya cyklarna är Specilized Shiv Module och Cervelo P5. Specilized har valt att göra två olika ramar av sin toppmodell, en triathlonvariant, Module, och en UCI-godkänd. Cervelo har skapat en triathlonmodell, men som går att köpa med en annan framgaffel och då blir UCI-godkänd.

En kort jämförelse visar på en del skillnader mellan de olika modellerna. För tillfället finns inga oberoende, eller åtminstone opartiskt övervakade, vindtunneltester av cyklarna. Det gör att det inte går att sluta sig till vilken av dem som är mest aerodynamisk, men några skillnader kan man direkt se. Specialized har utvecklat en ram som helt frångår UCI regeln 3:1. 3:1 regeln bestämmer att ett objekt på ramen inte får vara mer än tre gånger så brett som det är tjockt och begränsar därmed dess aerodynamiska egenskaper. Det ses tydligt på diagonalröret på Specialized's cykel.

Cervelo har istället skapat en ram som är UCI-godkänd om man byter framgaffeln, men har lyckats utnyttja en gammal regeländring till sin fördel och därmed på sina ställen uppnått ett 6:1 förhållande men ändå fått ramen godkänd. Anledningen till detta är ekonomisk - Cervelo som är ett litet företag jämfört med Specialized har helt enkelt inte råd att skapa två ramar med allt vad det innebär av verktygskostnader med mera.

Cervelo har också valt att helt gömma både fram- och bakbroms för vinden under luckor i ramen. Detta har man gjort genom att samarbeta med Magura som tillverkar hydrauliska bromsar för moutainbikes och motorcyklar. Den största anledningen till att byta till hydraulik är för att det möjliggör krångliga slangdragningar inuti ramen utan att förlora kraft. Tidigare har det varit stora problem med bromseffekten på ramintegrerade bromsar då wiredragningarna har skapat för mycket friktion för en ordentlig bromseffekt. Det problemet är nu kanske löst för all framtid och det talas om ett paradigmskifte inom cyklingen.

Maguras bromsar är under 2012 exklusivt för Cervelo men kommer så småningom att gå att köpa till andra cyklar också - de passar i vanliga bromsfästen. Alla som bromsat med en hydraulisk broms på en mountainbike vet hur bra bromsmodulering det är, det vill säga hur stort spann man kan reglera bromseffekten inom. Har Magura lyckats få till detta med de nya bromsarna trots att det inte är disk- utan istället fälgbromsar kan det vara något mycket bra. Det återstår att se.

Specialized har på sin ram ett integrerat vätskesystem, men en vätskepåse inuti ramen och ett sugrör upp till styret. Cervelo har inte utvecklat några egna vätskesystem, men har bakom styrtappen och ovanför vevlagret skapat fästpunkter för tredjepartstillverkares system. (Ett par finns att beskåda på nätet och ska finnas att köpa till april/maj enligt uppgift). Specialized har valt att ha ett monteringsfäste för batteripaket för elektroniska växlar på ramen, medan Cervelo integrerat batteriet för elektroniska växlar in under en lucka i ramen.

Båda modellerna kommer med ett integrerat styrpaket.

Snart kommer det att släppas vindtunneltester på cyklarna och det blir mycket intressant att se vilken av dem som är mest aerodynamisk. Man kan naturligtvis förvänta sig liknande cyklar från de andra stora märkena och att tillverkarna i framtiden kommer att divergera triahlon och tempocyklar ännu mer. En mycket positiv utveckling för den pryltokige triathleten, men kanske inte riktigt lika positiv för hans eller hennes plånbok.

Läs mer:

Cervelo P5 
Specialized S-works Shiv




admin
admin

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.