Spännande skonyheter 2012

Precis som alla andra år dränks vi även i år av nya modeller och olika typer av uppdateringar av löparskor. Team Snabbare har tittat lite närmare på några som vi gillar. Eller tror att vi kommer gilla. Orkar du läsa till slutet får du en tävlingsnyhet också.

Snön smälter och allt fler tar fram sina leriga löparskor som kanske legat i ide över vintern lite mer än planerat. Kanske konstaterar du att det börjar bli dags för ett nytt par. Men vad ska du välja? Jag, det vill säga Team Snabbares löptränare Fredrik Zillén, brukar ofta få den frågan och svarar (nästan) alltid samma sak: ”Prova flera par. Köp sedan några som är lite lättare och har lite mindre höjdskillnad mellan häl och framfot än vad du har idag. Så ska du tycka att de är sköna och snygga”.

Det där med att det ska vara sköna är kanske självklart. Kom därför ihåg att det en person (t.ex. jag) tycker är skönt tycker andra är oskönt. Och det där med att löparskor ska vara snygga kan faktiskt påverka prestationen. Man blir helt enkelt mer sugen på att springa i ett par snygga skor än ett par fula. Ju mer sugen du är på att springa, desto mer springer du. Och ju mer du springer desto bättre blir du. Typ.

Eftersom jag gillar lite lättare och plattare skor har jag inte provat eller klämt på Asics Kinsei och liknande modeller.

Inov-8 F-Lite 195

[caption id="attachment_898" align="alignright" width="300" caption="Inov-8 F-Lite 195"][/caption]

Vi börjar med Inov-8, ett skomärke från Skottland och ursprungligen speciallister på skor för terränglöpning och fellrunning (läs vad fellrunning är i  blogginlägget ”Klädtraditioner och expansionsdrömmar”). Även om det är från en relativt blygsam nivå har Inov-8 ökat ganska mycket i Sverige de senaste åren, kanske framför allt bland orienterare och multisportare och på senaste Ö till Ö kunde man se deras skor på en hel del löpare. Men nu har även mer landsvägsanpassade modeller kommit till landet. Har själv sprungit en hel del i modellen F-Lite 195 under de senaste månaderna. Siffran som ofta finns i Inov-8:s modellbeteckning står för vikten, i det här fallet väger de alltså 195 gram. Vi pratar väldigt lätta skor här. Höjdskillnaden mellan häl och framfot är 3 mm. Inov-8 har faktiskt gått in för det här med höjdskillnad, så kallad ”drop”, ganska ordentligt. På hälen på deras skor finns ett sträck i form av en pil eller måsvinge eller vad du nu ser (se bild). Ett streck betyder drop på 3 mm. Två sträck 6 mm och tre sträck 9 mm (så klart). De har även skor som är helt platta och då står det i stället ”zero” där sträcket är annars. Tanken med att ha flera olika genomtänkta nivåer är inte så dum. Den som går från sina vanliga löparskor med typ 12 mm drop kommer högst troligen få lite svårt under en inskolningsperiod då det är stor risk för skador om de går direkt ner på helt, eller nästan helt, platta skor. Då är det bättre att ta det steg för steg, vilket Inov-8 underlättar med sina modeller och tydlighet.

[caption id="attachment_911" align="alignright" width="300" caption="Inringad hittar du den lilla vingen som betyder 3 mm dropp. Två vingar=6mm osv."][/caption]

Nu finns det kanske inget egenvärde med att alltid sträva mot zero drop även om man kan ha klar nytta av mindre skillnad. Det finns till exempel personer som har olika typer av begränsningar i fötter och/eller vrister som gör att det inte funkar så bra när hälen inte kommer upp några millimeter. Vi ska ju komma ihåg att det är få av oss som gått barfota under större delen av våra liv av vant kroppen. Men för den som vill komma ner lite och på det sättet bättre utnyttja den elasticitet som finns fot och underben och som kan ge dig en hel del ”gratisenergi” framåt, om du har kunskapen och tekniken att utnyttja den, så är det utmärkt med lite plattare skor.

Hur är F-Lite 195 att springa i då? Tja, som jag skrev i inledningen ska man köpa skor man tycker är sköna. Jag tycker de är väldigt sköna att springa i. Lätta, platta och bra passform. Möjligtvis är de lite för stumma för min smak om jag ska springa långt på asfalt, typ som superlättviktaren Asics Piranha om du provat den. Men vid kortare sträckor och/eller lite mjukare underlag funkar de strålande. Jag kan riktigt höra hur el-ljusspåret ropar på dem (det måste smälta lite mer bara).

En variant i svartvit finns hos bland annat hos Addnature nu. Den röda (som den på bilden) kommer i april och ska då finnas hos cirka 20 olika återförsäljare. Riktpris: 1 295 kronor.

[caption id="attachment_906" align="alignright" width="211" caption="Saucony Kinvara 3 överst, Kinvara Terräng och underst den fantastiska hälhållaren."][/caption]

Saucony Kinvara 3

Går vidare med några skor som jag också gillar. Precis som med Inov-8-skon här ovanför är de lätta och relativt platta med 4 mm drop. Sköna är de också. Men i motsats Inov-8 tycker jag att de är lite för mjuka. Vad jag pratar om? Saucony Kinvara, så klart. Inte dumma alls faktiskt. Framför allt passformen. Så har de en sak som inga andra skor har. Det är som små ”korvar” som ligger på var sin sida om hälen, ett par centimeter upp (se bild). Istället för som på en del pansarkryssare till löparskor som har en massiv stoppning runt hälen och som gärna även trycker på hälsenan så är Kinvara en riktig lättviktare men med dessa små korvar som göra foten glider ner sätter sig på plats på ett riktigt behagligt sätt. Det har kommit en Kinvara 2 och i sommar är det dags för Kinvara 3. Den kommer till stor del följa tvåan och har sina fina ”hälkorvar” på plats. Men det blir en ny ovansida, luftig mesh och ovan på det en ”plastfilm” som de hämtat från sina spikskor. Det är förresten samma som finns på Sauconys minimalistiska Hattori.

Sulan blir också mer slitstark på den uppdaterade modellen. För att hålla nere vikten finns inga motståndskraftiga slitytor på Kinvara 2. Istället springer man direkt på EVA, något som de flesta har noterat då det kanske gått lite väl fort att slita ner dem. Därför blir det slitytor i gummi placerade på strategiska ställen på trean. Genom att spara lite vikt i ovandelen och lägga på lite på sulan landar vikten på ungefär samma som på tvåan. Vikten blir kring 215 gram och kommer att kosta 1500 kronor när den släpps i sommar, troligen juli.

Samtidigt släpper Saucony även en trailvariant på Kinvara, 240 gram, 1400 kronor. Som du ser på bilden är det inte så mycket som förenar trail-Kinvara med Kinvara 3. Däremot är namnet Kinvara så säljande att det är lika bra att döpa en trailsko till samma sak. Men visst finns det likheter också. Materialet i ovandelen är ungefär samma men tätare och kraftigare och så finns en nylonplatta i sulan för man ska slippa genomtramp på vassa stenar och så.

Asics Piranha SP 4

Superlättviktaren Asics Piranha verkar med de angivna 120 gramen bli ytterligare lättare än föregångaren. Det här är en sko för de riktigt snabbaste intervallerna på bana för folk med ett riktigt bra löpsteg. Självklart kan vem som helst springa i dem, men det är nog långt ifrån alla som varken gillar eller klarar av den minimalistiska skon.

Årets modell byter också färg och går från svart till vit/svart/guld. Och det är inte svårt att se varifrån Asics hämtat sin inspiration. Färgbytet är en klar markering i vilken kategori Piranha tillhör i och med att den nu ser ut som en lillebror till sprintskon Japan Litening 4 och medeldistansskon Japan Thunder 4, se bilder till höger.

Brooks T7

Har tidigare ("Skojakt i storstadsdjungeln") nämnt Brooks T7 som jag inte tycker du ska missa om du får tillfälle att prova. De är inte nya, men så svåra att få tag på i Sverige att du säkert inte sett eller provat dem i alla fall.

[caption id="attachment_902" align="alignright" width="300" caption="Brooks Racer T7."][/caption]

Brooks T7 väger i princip ingeting samtidigt som de inte känns så mycket ”barfortasko” (à la Merrell Trailglove) eller väldigt tunn (som Inov-8 F-Lite 195 eller Asics Piranha) utan mer som en ”vanlig” sko. Vet dock inte var du kan få tag på dem. Stadium hade förut ensamrätt på Brooks men så är det inte längre. Löplabbet har en del Brooks men jag hittar inte T7. Vet du var man kan prova dem, skriv gärna det i en kommentar.

Newton MV2

När jag ändå är inne på skor jag nämnt tidigare vill jag gärna ta upp Newton MV2 (uttalas på modersmålet Emm Vii Square) en gång till. För den som missade min renodlade hyllning hittar du den här: ”Löparskornas V-stil”.

[caption id="attachment_903" align="alignright" width="300" caption="Ny färg på Newton MV2."][/caption]

Är det något nytt med dem då? Det här skulle ju handla om nya modeller och uppdateringar. Eeeee.... De kommer i en ny ännu snyggare färg, svart och limegrön. Räcker det?

OBS: Som det står i texten om skon, väljer du MV2 bör du verkligen vara på din vakt. Ovana vid zero drop och/eller mindre effektiv teknik kan leda till problem av typen monumental träningsvärk och till och med bristningar. Det är som att köra en gammal Posche med motorn bak, behärskar du den kan du ha väldigt kul men är du ouppmärksam eller inte vet vad du pysslar med kan du lika gärna hamna i diket.

[caption id="attachment_904" align="alignright" width="300" caption="Newline Runaissanse"][/caption]

Newline

Klädmärket Newline är också på gång med löparskor i eget namn. Det är en lite märkligt skapelse där man får med olika delar så att man ska kunna pussla ihop olika hårdhetsgrader i häl och framfot och även pronationsskydd efter eget tycke och smak. Enligt pressmaterialet är det många som är lite olika i höger och vänster fot och gärna skulle vilja justera skorna precis som man vill. Team Snabbare ska på testkväll av konceptet i mitten av mars. Utvärdering kommer efter det. Men spontant tror jag inte på konceptet. Tror helt enkelt inte att folk kommer att sätta dit den hårda stötdämpningen när de ska ut i el-ljusspåret och lite mjukare när det är långpass på asfalt som gäller. I alla fall inte mer än den första månaden eller två. Det för pyssligt helt enkelt, och så tappar man ändå bort någon av delarna inom kort. Dessutom har två av det tre olika varianterna ”en traditionell skogeometri med 12 mm drop” för ”klassisk hälisättning” (citat från reklamfilm på Runners World). Och vad vi tycker om det framgår längre upp i den här artikeln.

Nu finns det även en Newlinemodell med 4 mm drop, som gör att man ”per automatik får en landning som är någonstans mitt på foten än den traditionella hällandningen”, som Newlines Rune Johansson säger i nämnda reklamfilm. Nja, visst ökar chansen att man låter bli att lägga det mesta av tyngden på hälen om skon har en stor höjdskillnad mellan häl och framfot. Men ”per automatik” är verkligen att lova för mycket. Det är lite som när frälsta Five Finger-löpare säger att man ”automatiskt” får en bättre teknik när man drar på sig tåskorna. Eftersom jag har filmat mängder med personer i Five Finger och andra ”barfotamodeller” kan jag lugnt säga: nej, så är det verkligen inte. Nu kan Newlines skor vara bra i alla fall. Vi får väl se efter testkvällen, även om det kanske krävs lite mer spring än en provjogg på löpband för att säga något mer konkret.

[caption id="attachment_905" align="alignright" width="300" caption="Icebug Acceleritas2"][/caption]

Icebug

Eftersom jag började med ett utpräglat terrängmärke (Inov-8, som i och för sig nu slår sig in på landsvägsmarknaden) är det kanske lika bra att avsluta på samma tema. Dags för en titt på vad Icebug har för sig. Python är en modell som är rätt vanlig och populär. Speciellt under sena hösten och vintern då ståldubbarna minskar riskerna för besvärliga fallskador. Precis som Saucony går vidare med en ny version av den populära Kinvara gör nu Icebug samma sak med Python (eller Pytho2, som de envisas med att stava) och släpper nästa vecka en version av Python utan ståldubb. Drop: 5mm, vikt: 310 gr (US9) och riktpris 1 400 kronor.

[caption id="attachment_907" align="alignright" width="300" caption="Acceleritas undersida."][/caption]

Icebug kommer även med några uppdateringar och eftersom Team Snabbare som sagt gillar lätta platta skor är den nya modellen av Acceleritas, dvs Acceleritas2, mest intressant. Ny konstruktion i mellansulan har plockat ner vikten sedan förra versionen och landar nu på 200 gram (US9). En ny gummiblandning har det blivit i yttersulan också.

OBS: Team Snabbare har inte provsprungit de nya Icebugmodellerna och kan därför inte komma med något omdöme. Speciellt Acceleritas verkar intressant då den enligt reklamen ska ha blivit mer flexibel och följsam, något vi gillar då jag har upplevt en del äldre modeller som lite hårda, även i ovandelen.

Har du provat några av de här skorna eller andra nya och/eller uppdaterade modeller kan du gärna dela med dig av din erfarenheter i kommentarerna här nere.

Bonusinformation

Man ska ju inte bara klämma på skorna, man ska ju springa också. Slänger därför in en nyhet på tävlingsfronten. Ja ja, alla bor inte i Stockholm och många som läser det här tycker långdistans är det bästa som finns. Men kort och hårt är också kul. Så varför inte prova "Stockholms brantaste" - Hammarbybacken, 3,3 kilomenter, 255 höjdmeter. Anar du inte hur kul det är att springa i uppför den gamla slalomkullen kan du läsa det här: "En nära-livet-upplevelse".




admin
admin

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.