Mer yoga gav mer fart och mindre ont

Nu behöver Marcus inte längre sitta ner på något ner för att få på sig skorna. Att känna sig stark och smidig i vardagen, att utstråla harmoni och balans istället för frustration och stress är den egentliga vinsten. Att orka springa, simma eller cykla längre och fortare är bara en bieffekt.

Marcus Hubrecht har haft problem med ryggen och benen de senaste fem åren, efter ett diskbråck. Han har tränat en hel del och kört triathlon på olika distanser, även långt, men hela tiden känt sig stel och obalanserad.

Efter att ha gått på en rundtrampsanalys hos Team Snabbares Pål Török, blev obalansen och problemen extra tydliga. Tillsammans satte de in en handlingsplan. Marcus anlitade Pål, som också är yogalärare, som Yoga-PT ett antal gånger, för att komma till rätta med svagheter, orörligheter och obalanser - allt för att kunna prestera bättre på cyklingen, men även i simning och löpning. En så här grundläggande förändring hoppades dock båda skulle leda till mer än bara snabbare tider och längre distanser.

- Jag har gått från ett läge där jag hade svårt att få på mig strumporna på morgonen, på grund av stelhet och orörlighet, till att känna mig stark och smidig, säger Marcus, och fortsätter:

- Jag gör de yogaövningar som Pål ordinerat varje morgon i cirka 20 minuter, direkt innan frukost. Allt har blivit så mycket bättre nu. Ett exempel: Igår sprang jag 25 km på asfalt och idag känner jag mig fräsch - helt otroligt!

När nu ryggproblemen är under kontroll har övningarna gått över till att ha fokus på bland annat att förlänga höftböjarmusklerna och musklerna på framsida lår ännu mer. Detta för att kunna förbättra löpsteget, som nu begränsas av just korta höftböjare. Som i sin tur begränsas av korta muskler på framsida lår.



Efter senaste mötets kontroll av tryckstyrka vid simning med rak arm och platt överkropp (11,9 kg, t v), respektive vid rotation och med lite böjd armbåge (18,5 kg, t h), kunde Marcus själv lätt konstatera att den framåtdrivande kraften i hans fall är drygt 50% större om han klarar att rotera kroppen som ett spett under simningen. Målet är att komma till det önskade drag-/tryckläget där han ligger roterad och kan använda lats och ryggmuskler mer för att få mer kraft i draget/trycket bakåt och därmed röra sig snabbare framåt i vattnet.

- Under simningen blir vinsten dubbel om du har kroppsmedvetenhet och bålstyrka nog att hålla kroppen i rätt position under draget, förklarar Pål Török.

- Inte nog med att man ökar den framåtdrivande kraften. Man minskar samtidigt den bromsande kraften, alltså vattenmotståndet. Det sker när man slutar kompensera bristande bålstyrka med att åla sig fram i vattnet och saxa med benen, och därmed bromsa farten.

- Jag gillar att jobba med tydliga pedagogiska verktyg, som till exempel vågen här, fortsätter Pål. När man så tydligt ser skillnaden är det lättare att förstå varför man bör göra olika övningar. Nu är Marcus motivation för att fortsätta olika bålstärkande övningar på topp. Mer gas och mindre broms helt enkelt - det låter väl som en vinnande kombination om man vill simma fortare, frågar Pål retoriskt.

Marcus avslutar:

- Som en bieffekt har jag dessutom blivit betydligt mer harmonisk av yogan. Och det är ju egentligen det viktigaste.




Pål Török
Pål Török

Författare



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.