Skovla dig till bättre vattenkänsla

Skovla dig till bättre vattenkänsla

2020 november 20


"Sätt gärna av 20 minuter för att fokuserat och medvetet titta och lyssna på videon. Den innehåller många bra förklaringar, som omfattar det mesta, och som jag instämmer helt med. En av mina favoriter!" tipsar Ulf Hausmann.

Många av er som läser detta har skovlat tidigare och kanske rent av gör det rätt regelbundet. Det är en grundövning som du alltid bör ha med. Tyvärr gör många övningen för mekaniskt. Ja, det gäller att göra rörelsen rätt för att få ut något vettigt av övningen. Här förklarar jag hur, skriver Team Snabbares huvudcoach i simning, Ulf Hausmann.

Syftet med skovlingsövningar är mest att utveckla en känsla för vattnet. Att bli kompis med vattnet. Att handen och underarmen får kontakt med vattnet, att du kan leka med vattnet, föra det hit och dit.

Gör så här: Ett bra utgångsläge är att du ligger på mage med dolme och helst snorkel. Hitta en lagom bålaktivering så att du inte hänger i vattnet men spänn dig inte heller för mycket. Armarna sträcker du framför dig. Håll axlarna lätt inåtroterade, nära kinden. När du gör den lilla rörelsen borde du känna att du aktiverar dina lats (ryggmusklerna på sidorna av ryggen).

Om du släpper axeln så tappar du direkt kontakten med dina lats. Prova gärna de olika lägen för att känna skillnaden.

Armarnas utgångsläge är att du från sträckta armar börjar ”fälla ned” underarmen. Armbågen håller du fortfarande högt. Kolla gärna avståndet mellan armbågen och bålen – det ska vara så stor som möjligt!

Du ska känna att du drar armbågen framåt. Härifrån kan du börja skovla. Själva skovelrörelsen är lite som en visp som rör sig åt sidled. Vispen är underarmen och handen. Armbågen ska du hålla still.

Du kan skovla i olika lägen. Mitt tips är att du börjar skovla längst fram i catchläge. Hittar du bra kontakt med vattnet där kan du sedan successivt flytta armen bakåt och skovla i alla lägen från catch till avslut av undervattenarmtaget.

Du ska vara noga med att du håller underarmen vertikalt mot rörelseriktingen – precis som den ska vara när du simmar!

Håll dina händer så här: Du vill ha en så stor yta som möjligt i dina händer, så inga kupade händer, inga översträckta fingrar, inga ihoppressade eller för spretiga fingrar. Fingrarna ska vara lätt isär och fingrarna ska hållas raka, så att handflatan blir stor.

Underarmen och handen utgör tillsammans din paddel, som tar dig framåt under simningen. Det innebär att du ska låsa handleden (lätt vinkel mellan hand och underarm) så att din paddel utgör en enhet. När du skovlar (eller "vispar") ska du under övningen hela tiden känna att du har kontakt med vattnet, att du med din paddel (underarm och hand) trycker mot vattnet under denna ellipsformade rörelse. På det sättet utvecklar du en känsla för vattnet.

Varför gör vi då rörelsen i sidled? Förklaringen är att det finns två krafter som vi behöver när vi simmar. Den ena är tryckkraften, som gör att vi förflyttar oss framåt. Den andra är lyftkraften, som gör att vi flyter. Under armtaget har vi hela tiden små rörelser i sidled. De ska inte vara stora men de finns.

 

Om du kollar på filmklippet ovan, så kan du få lite inspiration för hur du kan variera och utveckla dina skovelövningar. I filmen visar jag först en variant av genomskovling från catch till avslut.

Prova även skovla med paddlar. I filmen skovlar jag i mitten med paddlar utan att ha remmen på. Då är du tvungen att hela tiden ha kontakt med vattnet - annars tappar du paddeln.

Sedan kan du även skovla med paddeln vänd uppåt mot underarmen, som i slutet av filmen. Då tar du bort handen från "paddeln" och förstorar istället underarmen. Syftet med det är att hitta rätt läge på och tryck mot underarmen. Testa gärna!

Jag hoppas att du nu har fått lite mer förklaring om syftet och rätt utförande av skovling. Kom ihåg att det är vattenkänslan som vi är efter!



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.