2026 maj 14

Cykel- & träningsresan till Mallorca i april uppskattades av de många gästerna. Det som fick allra högst betyg efter resan var Helheten, samt Cyklingen och Ledarna/Guiderna. Så Malliscyklisterna var mer än nöjda.
De flesta nöjde sig med att cykla ihop. Plus en och annan after bike, och/eller after bike yoga. En hel del passade även på att simma med coach i hotellpoolen eller möta dagen med lite skön jogg på stranden i soluppgången. Och så klart fika och hänga ihop en vecka eller 10 dagar.
Här några röster om vad deltagarna gjorde på och tyckte om resan.

"Mycket trevlig och social cykelresa, oavsett om man åker ensam eller flera. Lätt att hitta rätt nivå på grupp att cykla med. Inga stora klungor - oftast var vi ca 6 personer varav en guide - lyxigt! Kändes säkert och lyhört för gruppens nivå. Jag skall helt klart försöka komma tillbaka nästa år."
Torkel Brismar
"Fantastiskt väder, välorganiserat och bra rutter varje dag. Servicebilen - vilka stjärnor. Och de två stoppen med dricka och godis påfyllning var ovärderligt."
Ulrika Emegård
"Det här är verkligen en resa för ALLA som gillar landsvägscykling, oavsett nivå. Så välplanerat och proffsigt med stort säkerhetstänk och väldigt god stämning. Utbud, ledare och deltagares positiva inställning, gemenskapen...Som vanligt välplanerat på alla vis! Å så vädret förstås :)"
Tove Österman

"Cyklingen!! Love Alcúdia! En fantastisk cykelresa som måste upplevas!"
Anders Sunnebris
"Där bästa är cyklingen och gemenskapen. Här blir du väl omhändertagen i cykelgrupperna, stor hänsyn visas till din dagsform."
Per Andersson
"Bra upplägg med olika grupper och längder på turerna. Glatt gäng som peppar varandra."
Sara Gifting
"Resan var mycket bättre än jag hade vågat hoppas på. Mycket trevliga guider och deltagare. Flera deltagare åkte (liksom jag) ensamma. Fast man kände sig aldrig ensam i resan. Fungerade bra med en tidigare "okänd" person som rumskamrat."
Roine Stenberg

I enkäten efter resan frågade vi också specifikt om den nya Stora Bergsturen Deluxe, som denna vår startade vid hotellet och gick i mål i Port d'Andratx. Vi körde två varianter, en där vi följde kusten genom hela bergskedjan, och en lite kortare där vi valde platten förbi första delen av bergen, men ändå fick de finaste delarna. Följebilen tog allas ombyten med sig, så vi kunde byta om till restaurangen som var målet, intill vattnet i hamnen. Ungefär hälften passade på att bada vid stranden också, innan middagen - och sedan bussen hem, med separat cykeltransport för cyklarna. En heldag, helt enkelt. Deltagarna gjorde inte bara tummen upp utan applåderade vilt - ett succéupplägg. Det var första våren vi provade detta.
Här några röster om Stora Bergsturen Deluxe:

"Helt magnifik. Själva rutten, guider, medcyklister, vädret… Och lyxigt att ens kläder ”levererades” o cykeln transporterades; logistiken helt enkelt."
Sigrid Andersson

"Jättebra arrangerat. Trevligt att avsluta med middag tillsammans innan buss hem."
Ulrika Emegård
"Denna var bättre. Behagligare att dela upp klättringarna."
Carina Widlund

"Jag tycker detta håll var bättre. Man fick bättre vyer, och slapp köerna med bussen runt Palma. Det flöt även på fint utan att bli för långa stopp (som det lätt blev i Deia förut)."
Axel Kanne
"Mkt bra med en kortare version. Bästa dagen på veckan."
Sara Gifting



Fika är ju en viktig del i social cykling och gruppcykling heldagar, som vi ägnar oss åt på Mallorca. Vi hittar de bästa fiken på ön och ofta blir det After Bike när vi kommit hem.


Sa Calobra betyder Ormen på katalanska. Vägen, som officiellt heter MA-2141, planerades och byggdes av den italienske arkitekten Antonio Paretti från 1932. Han designade också den sceniska vägen ut till Cap Formentor, den nordvästra spetsen av ön. Sa Calobra är dock hans mästerverk - en av de coolaste vägarna i världen.

Väl tillbaks på apelsinfiket vid akvedukten väntar Sara Bornedal och/eller Jenny Eklund (bilden ovan) med servicebilen full av godis, läsk, sportdryck och vatten. Så att alla kan ta sig hem hela vägen till hotellet igen. Precis som de dyker upp under Stora Bergsturen, eller någon annanstans någon annan gång under en typisk cykelvecka. Om inte servicebilen är på uppdrag i skarpt läge för att någon råkat illa ut, eller någons cykel gjort det. Sånt händer ju också under två veckor med så många cyklister. Och då är det tryggt att veta att vi har denna funktion på plats.

Cykelresan har varit ett samarbete mellan i huvudsak Team Snabbare och Studio l'Echelon. Därtill har ett stort antal klubbar och andra grupper (t ex såna som cyklar Vätternrundan ihop, eller kommer via ett företag) hittat samarbeten med oss för att få till ett camp-i-campen.

Det har funkat väldigt bra och vi planerar att fortsätta på det inslagna spåret även hösten 2026 - och till våren 2027 igen. Är du redan nu intresserad av ett samarbete och/eller ett anpassat upplägg, så hör av dig.

Kommande träningsresor med Team Snabbare:
Kommentarer måste godkännas innan de syns.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för nyheter inom träning och träningsresor.
© 2026 Team Snabbare.
POS and Ecommerce by Shopify